VIDEA
Šikana – Co to je, jak vzniká a jak jí čelit
Co všechno je – a není – šikana
Šikana není jen „dětská hádka“ nebo „běžné pošťuchování“. Jde o cílené, opakované ubližování jedné osobě (nebo skupině) jinou osobou (nebo skupinou), která má převahu – ať už fyzickou, psychickou nebo sociální. Nejde jen o jednorázový incident, ale o dlouhodobý vzorec chování, který zanechává stopy na těle i na duši.
Jedním z klíčových rysů šikany je nerovnováha moci. Agresor bývá silnější, oblíbenější, nebo má nad obětí kontrolu jiným způsobem. Oběť se zpravidla neumí nebo nemůže bránit. Cílem agresora není řešení sporu, ale zraňování, ponížení nebo ovládnutí druhého člověka.
Důležité je rozlišovat mezi konfliktem a šikanou. Konflikt je běžnou součástí mezilidských vztahů – i mezi dětmi se lidé neshodnou, hádají, někdy si ublíží. Pokud je však vztah vyvážený, obě strany mají podobnou sílu, situaci lze zpravidla řešit domluvou. U šikany to neplatí – tam už jde o záměrné zneužití moci.
Někdy může šikana začínat nenápadně: vtípky, ignorování, poznámky na vzhled. Ale když je takové chování opakované, dlouhodobé a způsobuje bolest, už nejde o „legraci“. Děti ani dospělí by neměli být nuceni snášet urážky nebo násilí jen proto, že „to tak ve škole chodí“.
Naopak – ne každé škádlení je šikana. Důležité je ptát se:
- Opakuje se to?
- Je to záměrné?
- Cítí se jeden člověk bezmocně, zranitelně, v pasti?
- Má druhý převahu a zneužívá ji?
Když jsou odpovědi kladné, může jít o šikanu – a je důležité ji řešit včas. Ignorovat první známky znamená často nechat situaci zhoršit. Šikana má totiž tendenci růst – jako lavina, která může zasáhnout nejen oběť, ale i celou třídu, pracovní tým nebo komunitu.
Formy šikany
Šikana může mít různé podoby – některé jsou viditelné na první pohled, jiné se odehrávají skrytě a často zůstávají nepovšimnuté. Právě rozmanitost forem šikany je důvodem, proč bývá někdy těžké ji rozpoznat nebo brát vážně.
Fyzická šikana
To, co si většina lidí představí jako první: bití, kopání, strkání, tahání za vlasy, ničení osobních věcí, krádeže. Je přímá a snadno rozpoznatelná, ale také snadno bagatelizovaná („kluci se perou“). U dětí i dospělých může vést ke zraněním, strachu i vyhýbání se škole nebo práci.
Psychická (verbální) šikana
Zraňování skrze slova nebo neverbální signály: nadávky, ponižování, výsměch, urážky vzhledu, inteligence, původu, orientace či schopností. Patří sem i výhrůžky, šíření pomluv, manipulace nebo systematické snižování sebehodnoty oběti. Tato forma bývá dlouhodobá a může mít hlubší dopad než ta fyzická.
Kyberšikana
Novější forma, ale stále častější – urážky, výhrůžky, vydírání nebo zesměšňování přes internet a mobilní zařízení. Patří sem i šíření intimních fotek, vytváření falešných profilů nebo hromadné zesměšňující komentáře. Kyberšikana je obzvlášť nebezpečná, protože:
- může probíhat 24/7, bez úniku,
- je často anonymní,
- rychle se šíří.
Sociální vyloučení (ostrakizace)
Jedna z nejzáludnějších forem – oběť není otevřeně napadána, ale systematicky ignorována, vynechávána z kolektivu, pomlouvána za zády, nikdo s ní nesdílí prostor, nikdo ji nepozve. Pocit neviditelnosti a nepřijetí může být velmi bolestivý a těžko uchopitelný pro okolí.
Šikana často kombinuje více forem najednou – například fyzické napadání doprovázené výsměchem a online urážkami. Nezáleží na tom, jestli se odehrává na chodbě školy, v kanceláři, nebo v soukromých zprávách – každá forma může mít vážné následky.
Důležité je všechny tyto formy brát vážně – i když na první pohled „nejde o nic velkého“. Právě drobné, ale opakované zásahy do důstojnosti mohou časem způsobit hluboké jizvy.
Jak šikana vzniká a proč přetrvává
Šikana nezačíná jako blesk z čistého nebe. Obvykle se rodí postupně – v atmosféře, kde se toleruje výsměch, přezírání nebo vylučování. Klíčovou roli hraje prostředí, které buď šikanu podporuje (i mlčením), nebo jí brání.
Dynamika skupin
V každém kolektivu se utváří určité vztahy – přátelství, spojenectví, rivality. Někdy se objeví potřeba jednoho člověka (nebo skupiny) získat převahu a upevnit si postavení – třeba tím, že si „vybere slabšího“. Pokud ostatní mlčí nebo dokonce přikyvují, vzniká nebezpečný prostor pro šikanu.
Strach z odlišnosti
Lidé, kteří jsou „jiní“ – vzhledem, původem, orientací, schopnostmi, diagnózou, chudobou nebo prostě jen tím, jak se chovají – se často stávají terčem útoků. Ne proto, že by s nimi bylo něco špatně, ale proto, že odlišnost budí nejistotu nebo odpor. Šikana pak slouží jako nástroj „ukáznění“ odlišnosti.
Role prostředí
Škola, rodina, pracovní kolektiv – to vše může šikaně buď bránit, nebo ji posilovat. Pokud dospělí bagatelizují konflikty, omlouvají agresory („on to tak nemyslí“), nebo ignorují první známky napětí, dávají tím signál: „Tohle je v pořádku.“ Totéž platí v online prostoru, kde často chybí dohled i následky.
Proč přetrvává?
- Oběti se bojí mluvit – ze studu, strachu z odplaty nebo protože nevěří, že by jim někdo pomohl.
- Přihlížející mlčí – nechtějí být další na řadě nebo si nevědí rady.
- Agresoři získávají status – stávají se „alfa“ členy skupiny, mají moc a pozornost.
- Instituce selhávají – často chybí jasný postup, podpora obětí i odvaha zasáhnout.
Někdy je šikana dokonce institucionalizovaná – zamaskovaná jako „výchova“, „tradice“ nebo „zvyk“. To platí nejen pro školu, ale třeba i armádu, internáty nebo sportovní kluby.
Zastavit šikanu není jen o potrestání agresora. Je to otázka změny kultury – naučit se, že respekt a bezpečí nejsou slabost, ale základ zdravých vztahů.
Role: Agresor, oběť, přihlížející
V příbězích o šikaně často hledáme „toho zlého“ a „toho chudáka“. Realita je ale složitější – a každá z rolí v tomto trojúhelníku má své příčiny, dilemata i možnosti změny. Klíčem k řešení šikany není jen zastavit agresora, ale pochopit celý systém.
Agresor
Agresor nemusí být „zlý člověk“. Může jít o někoho, kdo sám zažil násilí, hledá uznání, ventiluje frustraci, nebo napodobuje chování dospělých. Někdy jde o děti, které chtějí být populární a šikanou si budují postavení. Často mají dobrý „čich“ na zranitelné – poznají, kdo se nebude bránit.
Typy agresorů:
- Vůdce – sebevědomý, často charismatický, využívá moc
- Přizpůsobivý – přidává se, aby nebyl sám na okraji
- Nepředvídatelný – jedná impulzivně, střídá role
Agresoři potřebují zodpovědnost, ale často i pomoc – šikana může být i jejich voláním o pozornost.
Oběť
Obětí se může stát kdokoli – i silný a chytrý člověk. Častěji to ale bývají ti, kdo jsou „jiní“ nebo méně chránění: introverti, děti s postižením, sociálně znevýhodnění, ti, kdo nemají přátele nebo podporu doma.
Oběti často trpí mlčky. Bojí se, že když promluví, bude to ještě horší. Často cítí vinu („asi si za to můžu“), stud nebo bezmoc. Zvenčí se může zdát, že „nic neřeší“, ale uvnitř často prožívají intenzivní bolest.
Přihlížející
Nejpočetnější skupina – a paradoxně ta, která má největší moc věci změnit. Přihlížející často mlčí:
- ze strachu (nechtějí se stát terčem),
- z nejistoty („co mám dělat?“),
- z lhostejnosti („mě se to netýká“).
Někdy se přidají k agresorovi – i jen smíchem, komentářem nebo lajkem. A tím dávají šikaně sílu.
Přitom i drobné kroky můžou mít velký dopad: sednout si vedle oběti, zastat se jí, upozornit dospělého, nebo prostě říct „tohle není v pohodě“.
Šikana je vždy vztahový problém. Neřeší se tím, že změníme jednoho člověka. Řeší se tehdy, když si všichni začneme všímat, mluvit, jednat – a přestaneme se bát být na straně dobra.
Dopady na duševní i fyzické zdraví
Šikana není jen „nepříjemnost“, kterou lze přejít mávnutím ruky. Je to dlouhodobé psychické a často i fyzické násilí, které může mít vážné a trvalé následky – zejména pokud není včas rozpoznáno a zastaveno. Týká se to nejen obětí, ale i agresorů a přihlížejících.
Psychické dopady na oběť
Děti a dospělí, kteří zažívají šikanu, mohou procházet hlubokým stresem, který ovlivňuje jejich sebevnímání, chování i celkovou životní dráhu. Mezi časté následky patří:
- Úzkosti – strach z kolektivu, školy, budoucnosti, selhání.
- Deprese – pocit bezcennosti, prázdnoty, ztráta zájmu o běžné činnosti.
- Nízké sebevědomí – dlouhodobé zpochybňování vlastní hodnoty.
- Sebepoškozování – jako ventil bolesti nebo forma „trestu“.
- Sebevražedné myšlenky – oběti mohou mít pocit, že není jiné východisko.
- Poruchy spánku a koncentrace – nespavost, noční můry, výpadky paměti.
U dětí se tyto projevy často neobjevují přímo – mohou se například:
- uzavírat do sebe,
- zhoršit ve škole,
- odmítat docházku nebo zájmové aktivity,
- projevovat přecitlivěle nebo naopak agresivně.
Tělesné projevy a psychosomatika
Dlouhodobý stres se projevuje i na těle. I když lékařská vyšetření často nic konkrétního neodhalí, oběť může trpět:
- bolestmi hlavy, břicha, nevolností,
- zrychleným tepem, dýchacími potížemi,
- častými nemocemi kvůli oslabené imunitě,
- poruchami příjmu potravy (nechutenství nebo přejídání),
- nutkavým chováním (např. trhání vlasů, kousání nehtů).
U dětí se často jedná o „školofobii“ – tělesné příznaky bez zjevné příčiny, které souvisejí s obavou ze školního prostředí.
Dopady na agresory
Ani ten, kdo šikanuje, z ní nevychází nezasažen. Pokud není jeho chování řešeno, může se u něj vyvíjet:
- zvýšené riziko antisociálního chování,
- nedostatek empatie a neschopnost navazovat zdravé vztahy,
- upevnění pocitu, že „síla znamená úspěch“,
- pokračování agresivního chování i v dospělosti.
Bez včasné intervence se děti-agresoři mohou stát dospělými, kteří opakují toxické vzorce v práci, rodině i partnerských vztazích.
Dopady na přihlížející
Ani svědci šikany nejsou v bezpečí. Dlouhodobé mlčení a bezmoc může vést k:
- vnitřnímu konfliktu a výčitkám,
- otupění vůči násilí („tohle je normální“),
- posilování cynismu a nedůvěry v pomoc druhým,
- ztrátě odvahy postavit se za správnou věc.
V dospělosti se z těchto lidí mohou stát buď konformní mlčící většina, nebo naopak ti, kdo začnou hledat vynucenou kontrolu nad ostatními.
Zásah šikany sahá dál než jen k přímým aktérům. Zasahuje kolektiv, komunitu, atmosféru. Vytváří kulturu strachu a mlčení. Proto je důležité nepodceňovat „banální“ případy – a nečekat, až bude pozdě. Psychická bolest je skutečná, i když není vidět. A i malý čin může zachránit velkou část lidské důstojnosti.
Mýty o šikaně
O šikaně koluje mnoho mýtů – některé z nepochopení, jiné z neochoty problém vidět. Tyto omyly brání včasnému řešení, prohlubují utrpení obětí a ospravedlňují chování agresorů. Čím víc jim budeme rozumět, tím lépe můžeme šikanu zastavit.
Časté mýty o šikaně (a proč jsou nebezpečné)
1. „Musí se naučit bránit.“
Tento mýtus předpokládá, že oběť má nést odpovědnost za to, že se stala terčem. Ve skutečnosti jde o nerovný vztah, kde oběť často nemá sílu nebo prostředky k obraně. Říkat „braň se“ znamená říct: „je to tvoje chyba.“
2. „To jsou jen klukoviny.“
Bagatelizace fyzického násilí mezi dětmi (zejména chlapci) vytváří dojem, že je normální se prát nebo být surový. Ve skutečnosti se tím legitimizuje násilí a oběti zůstávají bez pomoci.
3. „Děti jsou kruté, to přejde.“
Ne, nepřejde. Dětská krutost není přirozený vývojový stupeň. Pokud není zastavena, zakoření se a přenáší dál – do dospívání i dospělosti.
4. „Jen si hrají.“
Některá „hraní“ jsou pro jednu stranu hra a pro druhou noční můra. Rozdíl je ve vnímání situace – pokud někdo trpí, nejde o hru.
5. „Musí si tím projít, zocelí ho to.“
Trauma nezoceluje – zanechává jizvy. Lidé nejsou ocel. Oběti šikany často nesou následky celý život.
6. „Tohle není šikana, to se jen nemají rádi.“
Šikana není o vzájemné nelibosti. Je to o moci, opakování a záměrném ubližování. Nelze ji zaměnit s běžným konfliktem.
7. „Kdyby to bylo vážné, tak to řekne.“
Oběti často mlčí – ze strachu, studu, nebo protože nevěří, že by jim někdo pomohl. Mlčení není důkazem, že se nic neděje.
8. „To se děje všude, s tím nic neuděláš.“
Normalizace šikany vede k rezignaci. Ano, šikana se vyskytuje často – ale právě proto ji nesmíme považovat za normální.
9. „Nejlepší je si toho nevšímat.“
Ignorování problému dává agresorům zelenou. Mlčení přihlížejících je často klíčovým důvodem, proč šikana pokračuje.
10. „Šikanovaný je divný, provokuje.“
Nikdo si nezaslouží být šikanován. Obětí se nestává někdo proto, že je „divný“, ale proto, že agresor zneužívá jeho zranitelnost.
11. „Musíme dát všem prostor se vyjádřit, i agresor má svůj pohled.“
I když je důležité pochopit motivaci, nemělo by to vést k relativizaci viny. Agresor má právo na pomoc, ne na ospravedlnění násilí.
12. „Tohle si musí vyřešit mezi sebou.“
Ne – šikana není soukromá věc. Je to problém celého kolektivu, který vyžaduje zásah dospělých nebo autorit.
13. „Když se přestěhuje/do jiné školy, bude mít klid.“
Útěk často není řešení. Neřeší příčinu, jen přesune problém jinam. Navíc může oběť nést pocity selhání a izolace.
Mýty o šikaně bývají zakořeněné hluboko – ve společnosti, ve školách, v rodinách. Prvním krokem ke změně je přestat je opakovat. Místo toho je třeba se ptát: Co mohu udělat, aby se někdo necítil méněcenný, opuštěný nebo ohrožený?
Šikana v popkultuře
Popkultura – filmy, knihy, seriály – často reflektuje společenské jevy, a šikana není výjimkou. Někdy ukazuje její devastující dopady realisticky, jindy sklouzává ke zjednodušením nebo stereotypům. Přesto může být silným nástrojem pro pochopení i otevření diskuze.
Filmy
Carrie (1976, 2013)
Příběh dívky s nadpřirozenými schopnostmi, která je dlouhodobě šikanována a nakonec exploduje v tragédii. Ukazuje, kam až může vést ponížení, výsměch a izolace. Stylizované, ale silné varování.
Wonder (2017)
Film o chlapci s kraniofaciální vadou, který čelí předsudkům a posměchu, ale také postupně získává respekt a přátelství. Citlivý pohled na to, jak odlišnost nemusí být překážkou.
13 Reasons Why (2017–2020)
Kontroverzní seriál o dívce, která spáchá sebevraždu a zanechá za sebou kazety s důvody. Téma šikany, zneužití, ignorance dospělých. Oceňován i kritizován – ale rozhodně otevřel debatu.
Mean Girls (2004)
Komedie o dívčích skupinkách a sociální hierarchii na střední škole. Přestože je odlehčená, dobře ilustruje jemnější formy šikany – pomluvy, ignoraci, manipulaci.
Knihy
„Šikanuje mě!“ (Z. Pospíšil)
Ilustrovaná kniha pro děti, která vysvětluje, co je šikana, jak ji poznat a co s ní dělat. Přístupná forma pro mladší čtenáře.
„Někdo se dívá“ (Jenny Han)
Mladá dívka čelí kyberšikaně a manipulaci. Silný příběh o ztrátě kontroly a boji o sebeúctu. Ukazuje, jak tenká je hranice mezi oblíbeností a nenávistí.
Harry Potter (J. K. Rowling)
Vedlejší postava Draca Malfoye představuje typického školního agresora. I když jde o fantasy, vztahová dynamika Bradavic připomíná běžné kolektivy – včetně mlčení dospělých.
Seriály a další média
- Euphoria – ukazuje kyberšikanu i vztahové manipulace.
- Sex Education – reflektuje šikanu kvůli orientaci a identitě.
- Stranger Things – prezentuje šikanu outsiderů a sílu přátelství.
Popkultura má sílu otevírat oči i stereotypy. Ne každý příběh je realistický, ale může být odrazovým můstkem k rozhovoru: „Viděl jsi to? Co bys dělal ty?“ Učit děti i dospělé vnímat příběhy jako podnět k empatii – to je jedna z cest, jak měnit svět kolem sebe.
Strategie prevence a pomoci
Šikana nevzniká ve vzduchoprázdnu – a rozhodně není neřešitelná. Klíčem k její prevenci i zvládání je všímavost, odvaha a spolupráce. Neexistuje univerzální návod, ale existují konkrétní kroky, které mohou pomoci obětem, zastavit agresory a změnit atmosféru kolektivu.
Co může dělat oběť
- Nenechávat to pro sebe. Mlčení posiluje bezmoc. Promluvit – ať už s rodičem, učitelem, kamarádem nebo anonymně – je první krok ke změně.
- Vést si záznamy. Co se stalo, kdy, kdo byl přítomen. Pomáhá to při řešení s dospělými nebo policií.
- Nepřebírat vinu. Šikana není chyba oběti. Nikdo si nezaslouží být zraňován, ať je jakýkoli.
- Vyhledat pomoc odborníka. Psycholog nebo terapeut může pomoci zpracovat pocity studu, viny i traumatu.
Co může dělat přihlížející
- Postavit se za oběť. I tiché gesto – sednout si vedle, říct „nechej ho být“ – může zlomit dynamiku šikany.
- Nešířit ponižující obsah. Nesdílet fotky, nezapojovat se do výsměchu, ani „jen pro zábavu“.
- Oznamovat. Říct o situaci dospělému není žalování, ale zodpovědnost. Mlčení dává šikaně sílu.
- Být příkladem. Vytvářet bezpečné prostředí kolem sebe – i malé skupiny dokážou ovlivnit atmosféru třídy či kolektivu.
Co může dělat škola a vychovatelé
- Mít jasná pravidla. A hlavně je dodržovat. Tolerance k nevhodnému chování vytváří prostor pro šikanu.
- Podporovat otevřenost. Děti musí vědět, že se mohou svěřit – a že budou vyslyšeny.
- Vzdělávat. Programy prevence, besedy, práce s třídními kolektivy. Vysvětlovat, co je respekt, empatie, bezpečí.
- Neignorovat signály. I „drobnosti“ mohou být špičkou ledovce. Všímavost učitelů a výchovných poradců je zásadní.
Co mohou dělat rodiče
- Zajímat se. Pravidelně mluvit s dítětem o tom, jak se má ve škole nebo na sítích.
- Nezlehčovat. I malý problém je pro dítě často obrovský. Vyslechnout, neodsuzovat, podpořit.
- Spolupracovat se školou. Neútočit, ale hledat řešení.
- Hledat odbornou pomoc. Pokud je dítě vystresované, plačtivé, uzavírá se – je dobré konzultovat psychologa.
Šikana je vztahový a systémový problém – a stejně tak vyžaduje vztahové a systémové řešení. Nikdo ji nesmí nést sám. Když se spojí oběť, přátelé, dospělí a instituce, lze změnit i prostředí, které se zdá neřešitelné. A někdy stačí málo – dát někomu najevo: „Vidím tě. Zasloužíš si bezpečí.“
Situace v ČR
Aktuální statistiky
Šikana zůstává v českých školách vážným problémem. Podle České školní inspekce řešilo v posledních třech letech šikanu:
- 57 % základních škol (nárůst o cca 10 procentních bodů oproti roku 2015/2016),
- 63 % středních škol (nárůst o cca 2,8 procentního bodu).
Nejčastějšími formami jsou verbální šikana a kyberšikana. Kyberšikana se vyskytla na:
- 21 % základních škol,
- 24 % středních škol.
Dopady na žáky
Průzkum společnosti Scio z roku 2024 ukázal, že:
- 13 % žáků druhého stupně základních škol se stalo obětí šikany,
- 10 % žáků bylo svědkem šikany,
- 2 % žáků přiznalo, že šikanovali druhé.
Šikana učitelů
Šikana se netýká jen žáků. Podle České školní inspekce byla šikana učitelů zaznamenána na:
- 7 % základních škol,
- 7 % středních škol.
Regionální rozdíly
Vyšší výskyt šikany byl zaznamenán v regionech s většími socioekonomickými potížemi, například v Moravskoslezském a Ústeckém kraji.
Prevence a intervence
Pozitivní je, že:
- Téměř všechny školy mají strategické dokumenty zahrnující prevenci kyberšikany.
- Více než polovina škol tyto dokumenty v posledních třech letech aktualizovala.
- Téměř všechny školy mají pozici školního metodika prevence, i když jen část z nich absolvovala kvalifikační studium.
Šikana v českých školách je stále přítomná a vyžaduje systematický přístup k prevenci a řešení. Důležitá je spolupráce mezi žáky, učiteli, rodiči a odborníky.
Shrnutí a kontakty na pomocné organizace
Shrnutí
Šikana je závažný společenský problém, který může mít dlouhodobé dopady na oběti, agresory i přihlížející. V České republice se s ní setkává značná část školních zařízení, přičemž nejčastějšími formami jsou verbální šikana a kyberšikana. Prevence a efektivní řešení vyžadují spolupráci škol, rodičů, odborníků a celé společnosti.
Kontakty na pomocné organizace
Celostátní organizace
- Společenství proti šikaně Web: www.sikana.org Poskytuje poradenství a podporu obětem šikany.
- Minimalizace šikany (AISIS) Web: www.minimalizacesikany.cz Nabízí programy pro školy a poradnu na čísle 116 000.
- Nenech to být (NNTB.cz) Web: www.nntb.cz Anonymní online schránka důvěry pro žáky, rodiče i učitele.
- Alpateam Web: www.alpateam.cz Preventivní programy a osvěta na školách po celé ČR.
- Schola Empirica – program KiVa Web: www.scholaempirica.org Finský program prevence šikany adaptovaný pro české školy.
- Centrum LOCIKA Web: www.centrumlocika.cz Pomoc dětem zažívajícím násilí v rodině, včetně šikany.
- Nevypusť duši Web: www.nevypustdusi.cz Podpora duševního zdraví a seznam krizových linek.
- Šikana v práci (Mobbing Free Institut) Web: www.sikanavpraci.cz Poradenství a metodiky pro řešení šikany na pracovišti.
Regionální organizace
- Praha:
- Centrum LOCIKA – pomoc dětem zažívajícím násilí. Web: www.centrumlocika.cz
- Jihočeský kraj:
- Středisko výchovné péče České Budějovice – poradenství a terapie pro děti a rodiny. Web: www.dchcb.cz
- Středočeský kraj:
- AISIS, o.p.s. – program Minimalizace šikany. Web: www.minimalizacesikany.cz
- Moravskoslezský kraj:
- Alpateam – preventivní programy na školách. Web: www.alpateam.cz
- Jihomoravský kraj:
- Schola Empirica – program KiVa ve školách. Web: www.scholaempirica.org
- Plzeňský kraj:
- Nenech to být – online schránka důvěry pro školy. Web: www.nntb.cz
- Ústecký kraj:
- AISIS, o.p.s. – program Minimalizace šikany. Web: www.minimalizacesikany.cz
- Liberecký kraj:
- Alpateam – preventivní programy na školách. Web: www.alpateam.cz
- Královéhradecký kraj:
- Schola Empirica – program KiVa ve školách. Web: www.scholaempirica.org
- Pardubický kraj:
- Nenech to být – online schránka důvěry pro školy. Web: www.nntb.cz
- Vysočina:
- AISIS, o.p.s. – program Minimalizace šikany. Web: www.minimalizacesikany.cz
- Zlínský kraj:
- Alpateam – preventivní programy na školách. Web: www.alpateam.cz
- Karlovarský kraj:
- Schola Empirica – program KiVa ve školách. Web: www.scholaempirica.org
Pokud jste obětí šikany nebo máte podezření na její výskyt ve svém okolí, neváhejte se obrátit na některou z výše uvedených organizací. Pomoc je dostupná a může výrazně změnit situaci k lepšímu.
Použité zdroje
- Česká školní inspekce (ČŠI) – zprávy o šikaně ve školách, 2023–2025
- Scio – průzkumy šikany ve školách, 2024
- Státní zdravotní ústav (SZÚ) – data o duševním zdraví dětí a mládeže
- EMCDDA – zprávy o kyberšikaně a sociálních dopadech
- WHO – doporučení a definice šikany a prevence násilí mezi dětmi
- NIAAA – studie o psychosociálních dopadech násilí a šikany
- Webové stránky a materiály organizací: Společenství proti šikaně, AISIS, Nenech to být, Alpateam, Schola Empirica, Centrum LOCIKA, Nevypusť duši, Mobbing Free Institut
- Psychologické a pedagogické publikace o šikaně a prevenci (ČR a mezinárodní)
- Oficiální weby programů prevence šikany (KiVa, Minimalizace šikany)